Matkavalmistelut jätettiin viime tippaan, mutta hyvin se reissu silti meni. Laivamatkat varattiin vasta keskiviikkona, ja mökistä kyseltiin torstaina kun meiliin ei kuulunut vastausta.. sitten siinä kävi niin, että koiranäyttelyn takia la yö oli varattu, joten muutettiin alkuperäistä suunnitelmaa niin, että la-aamuna suunnistetaan Latviaan. Hotellihuonetta en sinne saanut netin kautta, joten nähtäväksi jäi miten meidän käy ;)

Pe 22.7.05 Lahti-Helsinki-Tallinna-Pärnu

Lähdimme sitten reissuun aamupalan syötyämme, puoli yhdeksän aikaan. Matkaan lähti minä, Tinja, Janni ja Heidi meidän farmarilla, sekä mies, Laura ja Joni appiukon autolla. Tinja nukkui hyvin koko matkan satamaan asti. Laivamatka alkoi 10.55 kesti n. 100min, ja isommat lapset viihdyttivät vuorotellen vauvaa ja äiti kilkutteli :)

Tallinnassa kurvasimme matkan varrella kauppakeskukseen vaihtamaan rahaa. Vaihdoin jo valmiiksi latejakin, ettei tarvi heti rajanylityksen jälkeen miettiä millä maksaa kahvit tms. Tinja nukkui tyytyväisenä,joten jatkoimme kiireellä Pärnuun päin. Matkallahan neiti heräsi, mutta tytöt sitten viihdyttivät loppumatkan. Ainoa pieni ongelma tällä matkalla oli se, kun Tinja pulautti kaikki juomansa maidot noin 10km ennen Pärnua. Noh, pikasiivous ja matka jatkuu... Matkan aikana satoi ajoittain vettä, mutta ei niin paljoa että olisi matkantekoa häirinnyt.

Pärnussa ajelimme suoraan majapaikkaamme, Jõekääruun. Olimme samassa paikassa viime kesänä muutaman yön, joten paikka oli tuttu. Vaikka se sijaitseekin n. 10min ajomatkan päässä keskustassa, olimme tyytyväisiä mökkiin. Ehkäpä parempiakin olisi tarjolla, mutta tuttuun paikkaan on aina mukavampi mennä! Otimme samanlaisen viiden hengen mökin kuin edellisellä kerralla, ja hyvin mahduttiin. Pikkulikat (Heidi ja Janni) nukkuivat samassa sängyssä ja Tinjalle oli oma matkasänky mukana. Majoitus maksoi kympin per lärvi, eli 60e yhteensä. Purettuamme tavarat lähdimme rannalle. Ehdimme olla siellä kauniissa auringonpaisteessa lähemmäs tunnin, ennenkuin uhkaavat pilvet lähestyivät. Lähdimme sitten ruokakauppaa katsomaan ilta- ja aamupalatarvikkeet. Ruokakauppaan meni noin 50e, mutta lasku sisälsi ruoan lisäksi mm. suihkusaippuaa, kertakäyttöastioita, kunnon veitsen, laatikollisen puolen litran limuja ja Tinjan ruokia. Söimme tukevan iltapalan, koska päiväruokailu oli jäänyt napostelutasolle.

La 23.7.05 Pärnu-Riika

Aamulla lähdimme hyvissä ajoin ajelemaan Latviaa kohti. Tinja nukahti melkein heti matkan alettua, ja nukkuikin hyvin rajalle asti. Tie oli hyvässä kunnossa Viron puolella, eikä ajamisen kanssa ollut ongelmia. Rajannylitys sujui erittäin joutuisasti, passin näyttö ja oltiin Latviassa! Pysähdyimme heti ekalle huoltoasemalle kahville, että saatiin Tinja syötettyä. Via Baltican kunto olikin Latvian puolella vähän heikompi. Tietöitä oli jonkun verran, osassa oli käytössä vain yksi kaista. Silti odotusaika oli vain 5-10min, joten matka jatkui ihan joutuisasti. Liikenne muutenkin on Virossa ja Latviassa aika paljon tottumaani agressiivisempaa, ohittelua harrastetaan ahtaissakin paikoissa surutta. Pysähdyimme Salacgrivassa hakemassa karttoja ja esitteitä. Siitä ajelimme Saulkrastiin asti, jossa Tinja taas oksensi, kaikki vaatteet, turvaistuin ja vähän takapenkkikin oli sotkussa. Ei muuta kuin kurvasin tien sivuun, likka ulos autosta ja siivoamaan. Siinä tien sivussa sitten viltin päällä vaihdettiin vaatteet ja mies haki viereisestä kaupasta pesuainetta (jolla putsailtiin turvaistuinta). Sittenpä todettiin että meidän vauvaa ei liikkuvassa autossa voi syöttää..

Pysähdyimme Riian kaupunkialueen alussa, ja mietimme minne suunnistamme. Yöpymispaikastahan meillä ei vielä ollut mitään tietoa.. ajelimme sitten kaupungille, ja saimme auton taas (sama paikka kuin viime kesänä) parkkiin hyvään ilmaiseen paikkaan, Stalinin hampaan viereen, josta kävelee alle 5min torille. Ensimmäiseksi suunnistimme kuitenkin Heseen syömään, Tinja ja isommatkin kitisivät jo ruokaa. Syötyämme lyhyt sadekuurokin oli jo ohi, ja lähdimme torille kiertelemään. Tunnin verran kulutimme aikaa siellä, mutta juurikaan ostettavaa ei vielä löytynyt. Takaisin sitten autolle ja hotellia etsimään.

Mies oli katsonut jonkun hotellin osoitteen, etsi kartasta paikan, ja matkaan! Itse en ikinä olisi sitä paikkaa löytänyt, mutta ilman harhaanajoja päädyimme kuitenkin ABC-hotellin pihaan. Hotelli sijaitsee ehkä n. 15 min ajomatkan päässä keskustasta. Hotellin alueella voi myös leiriytyä, vieressä on myös huoltoasemaa yms. Yö aamupaloineen maksoi meiltä kaikilta kahdessa huoneessa yhteensä n. 118e, eli erittäin hyvin sopi budjettiimme. Huoneet olivat siistit enkä parempaa olisi osannut kaivatakaan! Hetken lepäilimme (tai siis minä lepäilin ja muut tutustuivat alueeseen) ja lähdimme sitten kaupoille. Ajoimme kauppakeskuksen pihaan, jossa shoppailimme sitten ihan rauhassa. Yläkerrassa olevassa Pizzeriassa söimme mahamme täyteen, ja lähdimme palailemaan autolle. Joni jäi miehen kanssa kiipeilemään pihalla olevaan kiipeilytelineeseen, ja me ajoimme Tinjan ja parin tytön kanssa hotellille.

gallerypic.php?id=6437

Tinja ehti tietysti nukahtaa autossa, ja jatkoi unia hotellin lastensängyssä. Yritin seitsemän aikaan varovasti herätellä, mutta aikansa huudettuaan nukahti takaisin. Noh, sehän tiesi sitä, että neiti ponkaisi ylös puoli yhdeksän, ja yöunille päästiin vasta puolenyön aikaan.

Su 24.7.05

Herätys seitsemältä kuten aina :( Aamupalan jälkeen mietimme miten päivän viettäisimme. Vaikka ilma näytti aika pilviseltä, päätimme kuitenkin suunnata Jurmalaan. Ilma muuttuikin aurinkoiseksi ja erittäin lämpimäksi ehdittyämme perille. Nautimmekin kuumasta ilmasta rannalla tunnin verran, kunnes Tinja oli syönyt tarpeeksi hiekkaa ja päätimme siirtyä vesipuiston viereen. Lapset menivät laskemaan vesiliukumäkeä, ja minä jäin neulomaan aidan toiselle puolelle. Isi hoiteli Tinjaa osan ajasta, että minä sain istua rauhassa neulomassa...

gallerypic.php?id=6438

Jurmalasta kurvasimme taas kaupungille, kiertelimme torilla ja kävelimme sitten vanhaan kaupunkiin. Siellä pysähdyimme taas Heseen, jossa Tinjakin sai mahantäydennystä. Vessa oli tosi hankalassa paikassa, joten vaipan vaihdoimme sivukujalla rattaissa.. hätä keinot keksii. Olen tosin joutunut useampaan kertaan vaihtamaan vaipan rattaissa tai auton takapenkillä, kun sopivaa alustaa ei vain ole lähellä.

Iltahan se jo oli kun lähdimme takaisin hotellille päin, ja vettäkin satoi kaatamalla. Pari kertaa meinasin täräyttää matkalla ukon perään. Siitähän sitten saimme hotellin pihalla riidan aikaiseksi, kun lapset vielä erehtyivät kertomaan mitä olin autossa kironnut ja tavarat lentelivät parkkipaikalla kun hermostuin. Olihan se rähähdys odotettavissakin, kun reissussa jo kolmatta päivää, satoja kilometrejä takana, vauva mun kyydissä koko ajan, liikennettä on tarkkailtava (kiilaajia, nopeasti vaihtuvia valoja, minne mies kääntyy jne jne). Raskaus ei sinänsä vaikeuttanut reissua, mutta kyllä mulla oli pinna joskus tosi tiukalla. Menin sitten yksin (täysin yksin!!) syömään hotellin ravintolaan ja kävin Tinjan kanssa ajoissa nukkumaan. Aamulla maailma näytti paljon paremmalta. Lapset ja mies viettivät aikaa uima-altaalla ja kävivät kävellen läheisessä pizzeriassa syömässä.

gallerypic.php?id=6436

Ma 25.7.05 Riika-Pärnu

Aamulla pakkasimme taas tavarat autoon ja lähdimme liikenteeseen. Päätimme ajella niin kauan kuin Tinja nukkuu, ja suunnitella sitten pysähdykset kun on tarvetta. Ajoimmekin Saulkrastiin asti, jossa kävimme paikallisella pienellä torilla sekä Elvissä (kaupassa) ostamassa lateilla karkkia ja muuta pikkusälää tuliaisiksi. Tinja syötettiin ja pidimme muutenkin hetken taukoa. Vielä Salacgrivassa pysähdyimme kauppaan, jossa tuhlalimme viimeisiä lateja. Pysähdyimme taas huoltoasemalla n. kilometrin päässä rajasta kahville. Siitä ajelimmekin Pärnuun päin ongelmitta. N. 10km ennne Pärnua pysähdyimme syömään tien varressa olevaan pikkuravintolaan. Paikalla oli sattumoisin toinenkin suomalaispariskunta lapsineen. Ruoka maksoi vajaa 15e kaikilta, ja mahat tuli täyteen. Pärnussa kävimme taas muutamalla ostarilla, ja seitsemän aikaan suuntasimme Joekääruun. Illan vietimme saunoen (vuokra oli n. 13e) ja syöden leipää yms iltapalaksi.

Ti 26.7.05 Pärnu-Tallinna-Helsinki-Lahti

Aamupalan syötyämme ja auton pakattuamme suuntasimme Pärnun torille. Kiertelimme tunnin verran kojuja, ja ostimme muutaman vaatteen. Jotain yksivärisiä villalankoja (vyyhdeissä) torilla näytti olevan, mutta en niistä innostunut. Kun Tinja alkoi väsyä, suuntasimme ulos kaupungista. Autot tankattuamme alkoi ajo kohti Tallinnaa. Tinja nukkuikin vain puoli tuntia, mutta jaksoi yllättävän hyvin Tallinnaan asti. Pysähdyimme syömään ja kaupoille heti ensimmäiselle ostarille; Rocca Al Maren Prismalle, ja lapset menivät viereiseen huvipuistoon. Seuraava kohde olikin sitten Merekeskus ja Sadamarket, josta löysinkin sitten hahtuvaa ja villalankaa. Sadekuuro yllätti, ja puolisen tuntia odoteltuamme se loppui ja kävelimme vanhaan kaupunkiin. Kiertelin muutamat pikkuliikkeet, joista tarttui mukaan lisää hahtuvaa.

Seuraavaksi kohteenamme oli Televisiotorni, johon mies oli käynyt jo edellisellä reissulla tutustumassa. Sisäänpääsymaksukaan ei ollut paha, kun vain yhdestä lapsesta meni maksu. Alhaalla oli kuvia tornin rakentamisvaiheesta. Ruokailimme ylhäällä ravintolassa, kolme lastenannosta, fetasalaatti ja kaksi pihviateriaa maksoivat n. 30e. Eli kannattaa käydä. Ruoka oli hyvää, mutta tarjoilijaan olin vähän pettynyt. No, onhan se todettu että Virossa palvelukulttuuri ei ole Suomen tasolla. Mutta koska ruoka tosissaan oli edullinen, näköalat mahtavat, en jaksanut miettiä tarjoilijan töksähtelevää käytöstä sen enempää.

gallerypic.php?id=6439

Loppuillan vietimme kaupoilla, kunhan kiertelimme ja jotain pientä tarttui mukaankin. Laiva lähti 22.00 kohti Helsinkiä, ja Tinjakaan ei malttanut käydä nukkumaan vaikka väsynyt olikin. Tullista selvittyämme, pääsimme jatkamaan kohti Lahtea vähän puolenyön jälkeen. Kotona olimme n. 1.30, ja appiukon auto alkoi vilkuttamaan varoitusvaloja postilaatikon kohdalla sekä sammui pihaan :) Onneksi tämä tapahtui vasta kotona (laturissa vika) Suosiolla painuimme suoraan nukkumaan, autot purettiin vasta seuraavana aamuna ;)

Reissu oli hyvin onnistunut. Autot toimivat, mitään ei hävinnyt ja Tinja sekä isommat jaksoivat todella hyvin. Suosittelen omatoimireissua kaikille, joilla intoa riittää. Kustannukset pysyivät kohtuulisena, yhteensä bensoihin, matkoihin, majoitukseen ja ruokiin meni n. 840 euroa. Tässä on siis kahden auton bensat, kaksi yötä hotellissa + kaksi mökissä, laivamatkoista osa maksettiin bonuksilla. Bensaa oli mun autossa yli puoli tankkia jäljellä kotona. Pärnussa olisi voinut olla vielä yhden yön, nyt tutustumisaikaa ei jäänyt kuin kaksi iltaa ja yksi aamupäivä. Lankakaupat jäi näkemättä. Jos sinne olisi jäänyt vielä yhdeksi yöksi, olisi ollut monta tuntia aikaa kierrellä kauppoja sekä viettää aikaa rannalla. No, ensi kesänä uudestaan. (viime vuonna viisi yötä yhdellä autolla mökki + telttamajoituksilla maksoi 540e)